Smartare transporter på digitalt campus

Hur skulle elektrifierade vägar och självkörande bilar fungera i praktiken? Till hösten byggs en digital kopia av KTH:s campus – en öppen labbmiljö för att utveckla framtidens smarta transporter.

Figure 1: (a) 3D pointcloud mapping from Lidar (b) AD-EYE software platform
Figure 1: (a) 3D pointcloud mapping from Lidar (b) AD-EYE software platform

Augmented reality, eller förstärkt verklighet, blev känt genom dataspelet Pokemon Go. I våra mobiltelefoner kunde vi spåra och upptäcka Pokemon-figurer ute på gator och torg. Med hjälp av samma digitala teknik ska forskare, studenter och industripartners nu utveckla framtidens hållbara transportlösningar på plats på KTH.

– Vi vill skapa en miljö som alla engagerade kan logga in i, förstå och ge feedback på. Vi hoppas få in nya perspektiv, fler idéer och mer kunskap. Det kan ge oss en bild av hur komplex verkligheten är – som vi annars inte skulle se – i frågor om transporter och vilka konsekvenser olika lösningar kan få, säger Nicole Kringos, projektledare och professor i vägteknik.

Läs hela artikeln på kth.se

Läs mer om projekt Campus2030

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *